Wednesday, November 23, 2011

Recipe Nasi Lemak Bibik Jiran Belakang Umah Linda

**UPDATED WIV RECIPE

Jgn gelak.

Aku bantai letak aja title tu...

So, intro ckit... few days ago, bau sedaappppp giler came flowing into my kitchen. Bau sambai nasi lemak.
Mmg power.

So, as the bibik tu sidai kain belakang umah aku punya fence, aku pon meramahkan diri, memuji bau masakan dia.... dgn tanpa segan silu ...minta recipe.

Then mlm tadi aku buat la.... fuhhh... warna lawa! Rasa pon sedap!

Selalu aku buat nasi lemak, tak sedap! Tak best..... tak leh lawan nasi lemak Bashri( nasi lemak time skolah rendah) ...

Apa recipenyer??

Tok sah letak belacan.... guna gula melaka..... tambah garlic.

Owhhhh........

So, I have discovered cara buat sambai nasi lemak yg boleh repeat lagi. Thank you bibik belakang rumah. Eka namanya.... very ramah & rajin sidai kain.

Owh ya.... nnt aku buat entry pasai bibik2 jiran2 aku ni.... which are nice people, really.

**Recipe Nasi Lemak Simple**
(Specially for my friend Chris)

Nasi Lemak :
1. Nasi biasa pon boleh/ beras mathi pon lagi cantik.
2. Wash beras nicely, then campor air with santan perah. Not too thick ya...
3. Throw in a teaspoon of gula n garam. Slice up ginger and garlic. Campak inside.
3. Simpol pandan leaf, campak inside too. Make sure ko tekan ON button for the rice cooker.

Bilis Goreng garing, jgn hangit  tau.... when the popping almost stops, angkat cepat.

Sambal Bilis:

1. Blend a handful of red onion/shallots + 3 or 4 garlic.
2. Tumis sampai wangi.
3. Add in 3 spoon of cili giling/cili boh (depends on your 'cili tolerance')
4. Tumis until pecah/naik minyak.
5. Add 1/2 small bowl of air asam jawa. Adjust slowly.... dun dump the whole thing in, nnt termasam ke apa.
6. Add a handful of bilis. You may add half piece of bilis stok cube, optional. Add gula merah 2-3 teaspoon, salt. Lastly add rings of large onion.
7. Cook until the thing is lovely deep red, thick consistency. This is done over slow fire, and takes time.

4 comments:

Chris Anakapai said...

Lin... share dia punya resepi... hahaha, balik umah mak karang bleh try masak... sementara aku blum deliver lagi nih, kalo dah deliver lama siooottt aku x mkn best2

shuhada said...

tu dia mood upload gambar makanan sudah mari..yeaaa....:)

Unknown said...

OK, ibu mngandung pny request... boleh pny. Jap aku update.

mai.. said...

thanx for sharing linda... ni mcm sambal nasi lemak blakang esso yg glamer tu., mu ingt dok?.. same with me instead of asam jawa ngan kiub bilis aku dok ltk.. yup, with lots of shallots sbb bg manis, lada kering utk air mata ngan nisan keping utk kurangkan amount air mata dan air hidung yg bakal kuor...